راهنمابلاگ

مشاوره تنظیم اظهارنامه مالیاتی براساس تبصره 100 سال 1400

.

۱۴۰۱/۰۳/۱۸

مالیات بر حقوق

ارائه اظهارنامه مالیاتی یکی از مهم‌ترین تکالیف قانونی در نظر گرفته شده برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی است. با این حال، ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و مشاغل نکات و استثنائات خاص خود را دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ارائه اظهارنامه مالیاتی براساس تبصره ماده 100 ق.م.م است. این ماده قانونی به نوعی یک مشوق مالیاتی است که برای مشاغل در نظر گرفته شده است. الوبیزنس در راستای اهداف خود و برای بهره‌مندی کسب‌وکارها از این تسهیلات به روش‌های مختلف در کنار شما است: 

 

شما تا 15 تیر ماه 1401 فرصت دارید که اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید. برای محاسبه میزان مالیات و استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 می‌توانید از متخصیص ما مشاوره بگیرید. دریافت مشاوره به دو صورت پکیج نقره‌ای و طلایی است.

پکیج نقره‌ای: مشاوره و ارسال اظهارنامه
پکیج طلایی: تکمیل اظهارنامه و ارسال با مشاوره یکی از بهترین اساتید حوزه حسابداری و مالیات

از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید: 09104961069 یا اینجا کلیک کنید.

ارائه اظهارنامه براساس تبصره ماده 100 ق.م.م سال 1400 

فصل چهارم از باب سوم ق.م.م به موضوع مالیات مشاغل و چگونگی ارائه اظهارنامه و تکالیف قانونی آنها اشاره کرده است. براساس ماده 100 این فصل؛ اشخاص حقیقی مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان خرداد ماده به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. اما نکته مهم اینجاست که تبصره یک این ماده استثنائاتی قائل شده است. این تبصره بیان می‌کند: 

«سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده 84 این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.» 

در این خصوص چند نکته وجود دارد. ابتدا آنکه عدد 10 برابر معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 ق.م.م معمولا هر ساله در قانون بودجه دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. دوم آنکه ماده 84 قانون به موضوع معافیت مالیاتی حقوق اشاره می‌کند که هر ساله در قانون بودجه مشخص می‌شود. 

بنابراین به طور کلی چنانچه میزان درآمد و فروش کالاها و خدمات کسب‌وکارهای اشخاص حقیقی و مشاغل مختلف حداکثر 10 برابر معافیت ماده 84 باشد از ارائه اظهارنامه و اسناد و مدارک مختلف معاف بوده و مالیات آنها به شکل مقطوع محاسبه می‌شود. 

میزان درآمد برای برخورداری از تسهیلات تبصره ماده 100 در سال 1400 چقدر است؟ 

اشاره کردیم که عدد 10 برابر اشاره شده در قانون، هر ساله در قانون بودجه دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. در همین راستا براساس تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، میزان و سقف استفاده از تسهیلات این تبصره برابر با 30 برابر معافیت‌های در نظر گرفته شده در ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم است. 

از آنجا که میزان معافیت حقوق سال 1400 به میزان 48 میلیون تومان بود، بنابراین مودیان اشخاص حقیقی می‌توان تا سقف 30 برابر یعنی یک میلیارد و 440 میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند. در واقع چنانچه میزان درآمد مشاغل مختلف تا این سقف باشد؛ مشمول مالیات مقطوع می‌شوند. با این حال، سازمان امور مالیاتی طی اطلاعیه‌ای سقف 30 برابر را به میزان 100 برابر افزایش داد. 

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در خصوص استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 سال 1400 

سازمان امور مالیاتی در خرداد ماده امسال با ارائه اطلاعیه‌ای سقف استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 برای سال 1400 را از 30 برابر به 100 برابر افزایش داده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: 

«باهدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده 100، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذی‌ربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به 100 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم یعنی 48 میلیارد ریال افزایش یابد. بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب‌وکار که در سال 1400 فروش آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره بهره‌مند شوند.» 

با توجه به این اطلاعیه درآمد کمتر از 4 میلیارد و 800 میلیون تومان نیاز به ارائه دفاتر قانون و اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک ندارد. مودیان مشمول این قانون می‌توانند با مراجعه به پرتال my.tax.gov.ir ضمن مشاهده مشخصات خود، از میزان مالیات مقطوع خود کسب اطلاع کنند. 

تا چه زمان می‌توان از تسهیلات تبصره ماده 100 مالیات مقطوع استفاده کرد؟ 

براساس قانون کسب‌وکارها می‌توانند تا پایان خرداد ماه سال بعد؛ از این تسهیلات استفاده کنند. بنابراین کسب‌وکارهای مشمول این قانون برای مالیات عملکرد سال 1400 خود می‌توانند تا پایان روز 15 تیر ماده 1401 از این تسهیلات استفاده کنند. 

لازم به ذکر است که تمامی صاحبان مشاغل مختلف که میزان درآمد و فروش آنها کمتر از صد برابر میزان معافیت حقوق ماده 84 باشد (4 میلیارد و 800 میلیون تومان)، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی خبره و حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا تکالیف قانونی خود را به شکل درست و در زمان مقرر انجام دهید. الوبیزنس در راستای کمک به کسب‌وکارها و مشاغل مختلف برای بهره‌مندی از تسهیلات تبصره ماده 100 ق.م.م به روش‌های زیر در کنار شما است: 

دریافت مشاوره به دو صورت پکیج نقره‌ای و طلایی است. 

پکیج نقره‌ای: مشاوره و ارسال اظهارنامه
پکیج طلایی: تکمیل اظهارنامه و ارسال با مشاوره یکی از بهترین اساتید حوزه حسابداری و مالیات

از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید: 09104961069 یا اینجا کلیک کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

مالیات

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط