راهنمابلاگ

قرارداد کار پاره‌وقت چیست؟ (نکات مهم + نمونه قرارداد)

.

۱۴۰۱/۰۵/۰۲

مشاوره بیمه و قانون کار

کار پاره وقت چیست؟ 

کار پاره‌وقت،‌ همانطور که از نامش آن مشخص است، کاری است که ساعات کاری در آن، کمتر از کار تمام‌وقت است. قانون کار (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)‌ این نوع از کار را به رسمیت شناخته است و در ماده‌ 39 به آن اشاره می‌کند که در ادامه به این ماده‌ قانونی بیشتر می‌پردازیم.

به‌ طور کلی هیچ تعریف استاندارد توافق‌ شدهای به عنوان حداقل تعداد ساعات کار در هفته وجود ندارد و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. براساس یکی از اسناد وزارت تعاون، در ایران (معمولا) کارگزارانی که کمتر از 33 ساعت در هفته کار می‌کنند، کارگزار پاره‌ وقت نامیده می‌شوند.

مزایای کار پاره‌ وقت چیست؟

1.        استفاده‌ حداکثری از زمان شخصی

2.        دست‌یابی به فرصت‌های شغلی جدید

3.        افزایش ظرفیت درآمدزایی

4.        حفظ سلامت روحی و جسمی

5.        کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل

6.        کاهش هزینه‌های خوراک

7.        یادگیری مدیریت سرمایه

8.        توسعه‌ مهارت‌های قابل انتقال

9.        دریافت مزایای اشتغال به کار

10.    تواناسازی فرد برای پیگیری مشاغل بهتر

تفاوت کار پاره‌ وقت با کاره تمام‌ وقت چیست؟

مدت کار تمام‌وقت، در حالت عادی، حداکثر 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته است. (در بعضی موارد، ممکن است کار تمام وقت با معیار دیگری سنجیده شود:‌ این‌که مجموع ساعات کاری در چهار هفته‌ متوالی از 176 ساعت بیشتر نشود).

بنابراین کاری که مدتش از این معیارها کمتر باشد، کار پاره‌ وقت تلقی می‌‌شود. بدین ترتیب،‌ حقوق و مزایای کار پاره‌وقت، به تناسب ساعات کاری،‌ کمتر از کار تمام‌وقت محاسبه می‌شود. غیر از این دو مورد اساسی، تفاوت معناداری میان کار پاره‌وقت و تمام‌وقت وجود ندارد.

قرارداد کار پاره‌ وقت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قرارداد کار پاره‌وقت، یکی از انواع قرارداد کار است. در یک قرارداد کار پاره‌وقت خوب، هم باید اصول قرارداد رعایت شود، و هم اصول قرارداد کار. شرایط صحت و مهم‌ترین اجزای قرارداد کار پاره‌وقت، براساس مواد 9 و 10 قانون کار به شرح زیر است:

شرایط صحت قرارداد کار پاره‌وقت:

·         مشروعیت مورد قرارداد

·         معین بودن موضوع قرارداد

·         عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

و مهم‌ترین اجزای قرارداد کار پاره‌وقت:

·         مشخصات دقیق طرفین

·         نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

·         حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

·         ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها

·         محل انجام کار

·         تاریخ انعقاد قرارداد

·         مدت قرارداد

·         موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب کند.

حقوق و مزایای کار پاره‌ وقت چگونه محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بر اساس ماده‌ 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به شکل نیمه‌ وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده‌ کلی مستثنی نیست.

آیا قرارداد کار پاره‌وقت مشمول بیمه می‌شود؟

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، میزان حق بیمه‌ی شاغلان مشاغل پاره‌وقت همانند بیمه‌شدگان اجباری است. کارفرما باید پس از کسر حق بیمه سهم بیمه‌ شده و به اضافه‌ سهم خود، حق بیمه‌ آنها را به طور کامل پرداخت کند.

طبق مواد ۳۲ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، حق بیمه می‌بایست به مأخذ كل درآمد ماهانه‌ آنها احتساب و دریافت شود، و این حق بیمه در هیچ مورد نباید از حق بیمه‌ای که به حداقل مزد کارگر عادی تعلق می‌گیرد، کمتر باشد و بر همان اساس، تعهدات پرداختی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

کارفرما می‌بایست طبق تکلیف قانونی مقرر در ماده‌ ۳۹ قانون کار و آئین‌نامه‌ی اجرایی آن، صرف نظر از نوع قرارداد کار و ساعات کارکرد روزانه، صورت مزد و حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه‌ی کارکنان را با درج روزهای کارکرد و رعایت حداقل و حداکثر دستمزد روزانه، تنظیم کند و به شعبه‌ ذیربط تأمین اجتماعی ارسال کند.

همچنین باید دقت کرد که بیمه‌شدگان پاره‌وقت که زیر یک ماه کارکرد دارند، می توانند از تاریخ درخواست، تفاوت حق بیمه خود را پرداخت کنند. 

آیا کارگران پاره‌وقت استحقاق دریافت بن کارگری را دارند؟

کارگران پاره‌وقت که ساعات کارشان کمتر از ساعات کار عادی کارگاه است نیز استحقاق استفاده از بن کارگری را دارند و برای محاسبه میزان بن متعلقه، مجموع ساعات کارکرد آنها در ماه تبدیل به روز شده و طبق ضوابط مربوط روزهای کارکرد بن تحویل خواهد شد.

فوق‌العاده‌ی مأموریت کارگزاران پاره‌وقت چگونه محاسبه پرداخت می‌شود؟

فوق‌العاده‌ی مأموریت، موضوع ماده‌ی 46 قانون کار، اعم از این‌که کارگر مأمور به شکل تمام وقت در استخدام کارفرما باشد یا پاره‌وقت، در هر حال باید روزانه و بر اساس ساعات کار تمام‌وقت معمول و عادی روزانه، یعنی 7 ساعت و 20 دقیقه در روز محاسبه و پرداخت شود.

نحوه استفاده از طرح نیمه‌وقت بانوان به چه شکل است؟ 

قانونی با عنوان «خدمت نیمه وقت بانوان» مصوب سال 1362 مجلس شورای اسلامی وجود دارد که به موجب آن وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات می‌توانند در صورت تقاضای بانوان کارمند رسمی و ثابت خود و موافقت بالاترین مقام مسئول، خدمت آنها را نیمه‌وقت تعیین کنند.

در این قانون، خدمت نیمه‌ وقت خدمتی است که ساعات کار آن، نصف ساعات کار مقرر هفتگی وزارت‌خانه و مؤسسات مربوط باشد. کارمندانی که از خدمت نیمه‌وقت اضافه می‌کنند، نصف حقوق گروه و پایه و یا حقوق ثابت و فوق‌العاده‌ شغل  یا مزایای شغل و یا عناوین مشابه دیگر و فوق‌العاده‌ها و مزایایی که به طور مستمر پرداخت می‌شود به آنان تعلق می‌گیرد. حداقل استفاده از خدمت نیمه‌وقت، یک سال است.

آیا حقوق کارگران پاره‌وقت در اثر مصوبات مزدی شورای عالی کار افزایش می‌یابد؟

مصوبات مزدی شورای عالی کار شامل تمام کارگران مشمول قانون کار اعم از رسمی، غیررسمی، روزمزد، فصلی و کارگران دارای قرارداد کار نامحدود، محدود و یا کار معین است و مابه‌التفاوت ناشی از اجرای این مصوبات در تمام سطوح مزدی تأثیر دارد.

بدیهی است کارگران پاره‌وقت نیز به نسبت ساعات انجام کار در هفته از مزایای قانونی و از جمله مفاد بخشنامه‌های شورای عالی کار، در زمینه افزایش‌های مزدی برخوردار خواهند بود.

پیشنهاد ما + نمونه قرارداد کار پاره‌وقت

برای آشنایی با حقوق و تعهدات کارفرمایان و کارگزاران در حوزه‌ی کار پاره‌وقت می‌توانید از مشاوره بیمه تامین اجتماعی و قانون کار استفاده کنید و از مشاوران و کارشناسان برجسته‌ مشورت بگیرید. از طرفی شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان نیروی کار باید با مفاد مهم قراداد کار پاره وقت و نحوه نوشتن آن آشنا باشید که مشاوران خبره در زمینه مشاوره قرارداد می‌توانند به شما کمک کنند.

همچین می‌توانید یک نمونه قرارداد کار پاره‌وقت خوب و استاندارد را که توسط الوبیزنس تهیه شده، از اینجا دانلود و مشاهده کنید. مشاوره‌ی کسب‌وکار در الوبیزنس به‌صورت تلفنی،‌ تصویری و حضوری صورت می‌پذیرد.

در این مطلب با کار پاره‌ وقت و موضوعات مربوط به آن، مخصوصا قرارداد کار پاره‌وقت آشنا شدیم. تفاوت این کار را با کار تمام‌وقت توضیح دادیم و مزایای ده‌گانه‌ای برای آن برشمردیم. به سؤالات مهمی درباره‌ محاسبه‌ حقوق و مزایای کار پاره‌ وقت و شمول بیمه‌ آن پاسخ دادیم و یک نمونه قرارداد کار پاره‌وقت را در دسترس شما خوانندگان محترم قرار دادیم. چنانچه سوال یا ابهامی دیگری دارید در بخش نظرات همین مقاله آن را با ما در میان بگذارید. 

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

قرارداد

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط