راهنمابلاگ

در رابطه با مدیریت نوآوری چه میدانید؟

.

۱۴۰۲/۰۹/۰۸

نوآوری

نوآوری در حال حاضر به لازمه پیشرفت افراد و کسب ‌و کارها تبدیل شده است. در کل می‌توان گفت که بدون نوآوری، امکان پیشرفت روز افزون وجود ندارد و افراد و کسب و کارها نمی‌توانند آن ‌طور که باید و شاید مسیر رو به جلوی خودشان را بسازند. نوآوری شامل استفاده از ایده‌های خلاقانه و تأثیرگذار در بهبود شرایط درآمد و پیشرفت می‌باشد. مدیریت نوآوری نیز شامل اقداماتی می‌شود که می‌تواند ایده‌های پراکنده‌ی جدید را سازمان ‌دهی کند و با به‌ کارگیری آن‌ها، مسیر پیشرفت‌ را فراهم سازد.

با توجه به اهمیت نوآوری در دنیای امروز، مدیریت نوآوری به یکی از مهم‌ترین اقداماتی تبدیل شده است که هر سازمان برای پیشرفت خود به آن نیاز دارد. در ادامه مقاله، ما قصد داریم که برای ‌شما بیشتر در رابطه با مدیریت نوآوری و اهمیت توجه به این اقدام صحبت کنیم‌. اگر کنجکاو هستید ایده‌های نوآورانه خود را مدیریت کنید و می‌خواهید که بیشتر در این ‌رابطه اطلاعات کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تا انتهای محتوا همراه ما بمانید.

 

نوآوری چیست و مدیریت نوآوری چه مفاهیمی را دربردارد؟

نوآوری یکی از زیرشاخه‌های کلمه‌ تازه شدن و نو شدن می‌باشد. از لحاظ اقتصادی، هر ایده سازنده و تازه‌ای که برای پیشرفت کسب‌ و کار مناسب و کاربردی باشد، می‌تواند به ‌عنوان نوآوری شناخته شود. به‌ صورت کلی، نوآوری همواره با ایده‌های تازه و اختراعاتی جدید همراه است. به این نکته توجه داشته باشید که نوآوری یک فرآیند خود به‌ خودی نیست و با برنامه‌ریزی‌های گوناگون و گام‌های از پیش ‌تعیین‌ شده به وجود می‌آید. در واقع مدیران کسب‌ و کارها می‌توانند با اقدامات برنامه ‌ریزی‌ شده و فراهم کردن بستر و شرایط، ایده‌های نوآورانه‌ی بیشتری را وارد کسب‌ و کارشان کنند و از این طریق راحت‌تر به پیشرفت برسند. نظام‌مند سازی ایده‌های جدید، بال‌ و پر دادن به آن‌ها و پیاده سازی آن‌ها در دنیای واقعی، با نام مدیریت نوآوری شناخته میشود.

 

مراحل ایجاد و فراهم کردن بستر برای مدیریت نوآوری 

بعد از صحبت در رابطه با این ‌که نوآوری چیست و مدیریت نوآوری به چه معناست، حال اجازه دهید برای شما بگوییم که از طریق چه مراحلی شما می‌توانید نوآوری‌ را به وجود بیاورید و از آن‌ برای پیشرفت کسب ‌و کار خود بهره ببرید. پیش‌تر برای شما بیان کردیم که نوآوری چیزی نیست که خود به ‌خود به وجود بیاید. اگر می‌خواهید از ایده‌های نوآورانه در کسب‌ و کار خود بهره ببرید، باید بستری برای جان گرفتن این ایده‌ها فراهم سازید. در ادامه به ‌طور کامل برای شما بیان خواهیم کرد که از طریق چه مراحلی شما می‌توانید از صفر تا صد تولید ایده‌های نوآورانه و مدیریت نوآوری را پیش ببرید. 

 

مرحله اول، فراهم کردن بستر مناسب 

در قدم اول برای مدیریت نوآوری، شما باید کاری کنید تا کارکنان شما با توجه به شرایط کاری، ایده‌های نابی را در ذهن بپرورانند. ایجاد طوفان‌های فکری، ارائه خدمات آموزشی گوناگون، بررسی نیازها در چارچوب قانون‌مند و... جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث شوند احساس نوآوری در بین کارکنان شما افزایش پیدا کند. هر چه ایده‌های نوآورانه بیشتر شوند، شانس پیشرفت شما با توجه به این ایده‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

مرحله دوم، جمع‌آوری ایده 

در مرحله دوم هنگامی‌ که مطمئن شدید که کارکنان شما ایده‌هایی را در ذهنشان دارند باید آن‌ها را جمع‌آوری کنید. ایده‌های بیان ‌شده هر کدام می‌توانند در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار بگیرند. شما باید دسته‌بندی‌ها را براساس ایده‌های نوآورانه‌ی مرتبط ایجاد کنید تا بتوانید آن‌ها را سازمان‌ دهی کنید. این کار یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات در زمینه مدیریت نوآوری می‌باشد. برای مثال دسته‌بندی‌های شما می‌توانند شامل درخواست‌های مشتریان، مشکلات مشتریان، پیدا کردن بازارهای جدید و برطرف کردن ایرادات فنی ‌باشند. شما باید بستری را فراهم کنید تا کارکنان شما بتوانند به‌ خوبی ایده‌های نوآورانه خودشان را به اشتراک بگذارند. در این شرایط است که می‌توانید از استعدادهای نهفته نهایت استفاده را ببرید. سعی کنی که به‌ خوبی به ایده‌های کارکنانتان گوش دهید و از میان آن‌ها بهترین و ناب‌ترین ایده‌ها را دست‌چین کنید. 

 

مرحله سوم، بال‌ و پر دادن به ایده 

هنگامی ‌که از میان ایده‌های بیان‌ شده چند مورد از آن‌ها را به ‌عنوان ایده‌های کاربردی انتخاب کردید، حال نوبت به تبیین مدل مفهومی و آوردن ایده‌ها در قالبی قابل فهم می‌رسد. شما باید ایده‌ دست‌چین شده را به‌ طور کامل بررسی کنید و با بال‌ و پر دادن به آن، مسیری برای اجرای این ایده و سازمان ‌دهی آن پیدا کنید. می‌توان گفت که این مرحله حساس ترین مرحله مدیریت نوآوری می‌باشد. قاعدتاً هر چه ایده‌ای که انتخاب شده کامل‌تر، جامع‌تر و تاثیرگذارتر باشد، روند ایجاد مسیر برای پیاده‌ سازی آن آسان‌تر خواهد بود. در بسیاری از موارد در این مرحله ممکن است شما نیاز داشته باشید تغییراتی را در ایده‌ بیان ‌شده انجام دهید تا بتوانید میزان تاثیرگذاری آن را بالا ببرید.

مرحله چهارم، اجرا 

در مرحله چهارم مدیریت نوآوری، شما باید ایده‌ی مورد نظر را اجرا کنید. در مرحله اولیه اجرای ایده بهتر است که شما به‌ صورت آزمایشی این کار را انجام دهید تا بتوانید ایرادات موجود را به‌ طور کامل بررسی کنید. در ادامه اگر ایرادی در ایده‌ای مدنظر شما وجود نداشته باشد، شما می‌توانید آن را در مقیاسی بزرگ‌تر و به ‌صورت واقعی اجرا کنید تا بتوانید از مزایای ایده نوآورانه خود نهایت استفاده را ببرید. بهتر است که برای اجرایی آزمایشی، به طور کامل اطلاعاتی که ارائه می‌شود را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بر اساس آمارهای موجود، اقدامات تأثیرگذاری را به انجام برسانید.

 

مرحله نهایی، صیقل کاری 

مرحله نهایی از مدیریت نوآوری شامل صیقل کاری ایده‌ای می‌باشد که روند اجرای آزمایشی آن را پشت ‌سر گذاشته‌اید. بعد از اجرای ایده، شما باید به طور کامل روند تاثیر گذاری ایده را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که بهتر است که چه جنبه‌هایی از این ایده را تغییر دهید تا به نتیجه درست برسید؛ یا چه بخش‌هایی از این ایده بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند تا این بخش‌ها را گسترده‌تر کنید. توجه به این نکات ساده ولی در عین ‌حال تأثیرگذار، می‌تواند تا حد بسیار زیادی برای پیشرفت کسب‌ و کار شما مناسب باشد.

 

چگونه می‌توان نوآوری را در یک سازمان ایجاد کرد؟

پیشتر هنگام بررسی مراحل ایجاد و مدیریت نوآوری برای شما گفتیم که در مرحله اولیه شما باید به ایجاد یک بستر مناسب برای نوآوری بپردازید. شاید با خود بپرسید که چگونه می‌توانید بستر مناسب برای نوآوری را ایجاد کنید و در ادامه با مدیریت نوآوری، به اهداف خود برسید. به ‌طور کلی نکات گوناگونی وجود دارند که می‌توانند در مسیر ساخت نوآوری در یک سازمان به شما کمک کنند. در ادامه برخی از این موارد آورده شده ‌است. 

 

فعالیت در فضای مجازی

سعی کنید که به بستر فضای مجازی اعتماد کنید و بر اساس لزوم استفاده از این بستر، مسیر پیشرفت کسب‌ و کار خودتان را طی کنید. در حال‌ حاضر فضای مجازی به بخش‌های زیادی از زندگی ما نفوذ کرده است و همین موضوع می‌تواند روند ایده گیری از این بستر را برای ما آسان‌تر کند. 

 

به روز باشید

علاوه ‌بر استفاده از فضای مجازی، سعی کنید که کسب‌ و کار خود را با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جدید وفق دهید. در این شرایط است و می‌توانید با خیال راحت‌تر به پرورش ایده‌های نوآوری در کارکنان خود کمک کنید. سعی کنید که از ایجاد شغل‌ها و فرصت‌های شغلی جدید نترسید و به افرادی که حس می‌کنید که پتانسیل دارند فرصت شکوفا شدن بدهید. 

 

ایجاد فرهنگ نوآوری

ایجاد فرهنگ یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شما در روند مدیریت نوآوری باید آن را پرورش دهید. علاوه‌ بر ایجاد فرهنگ، سعی کنید که به ایده‌های بیان ‌شده بها بدهید تا کارکنان شما با آسودگی خاطر بیشتر ایده‌ها را برای شما بیان کنند. در نهایت نیز سعی کنید تا ایده‌های بیان ‌شده را به ‌خوبی در کسب ‌و کار خود مورد استفاده قرار دهید و بتوانید از مزایای آن بهره ببرید.

 

بررسی اهداف مدیریت نوآوری 

همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین هدف مدیریت نوآوری، رساندن کسب ‌و کار به قله‌های پیشرفت میباشد. اما اگر بخواهیم به ‌صورت جزئی‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که میتوان اهداف مدیریت نوآوری را در سه دسته متفاوت قرار داد. 

تولید محصولات و ارائه خدمات جدید: یکی از اهداف مدیریت نوآوری تولید محصولات جدید و ارائه خدمات نوآورانه، به طوری است که روند ورود کسب‌ و کار مدنظر به بازار را باز کنید. در این شرایط است که می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

بهبود محصولات و آپدیت کردن خدمات: از دیگر اهداف مدیریت نوآوری ما می‌توانیم به تغییر در محصولات تولید شده یا بهتر کردن خدمات ارائه ‌شده اشاره کنیم. در این شرایط است که می‌توان به ‌طور کلی با بالا بردن کیفیت کار از رقبا پیشی گرفت و راحت‌تر مسیر پیشرفت را طی کرد.

 

ساخت راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای درآمدزایی بیشتر و مدیریت راحت‌تر: یکی دیگر از اهداف مدیریت نوآوری، بهبود شرایط داخلی سازمان میباشد. با استفاده از مدیریت نوآوری و ایده‌های نوآورانه امکان این وجود دارد که ساختار داخلی یک سازمان و کسب ‌و کار تغییر پیدا کند و از این طریق پایه‌ها و بنیان‌های سازمان تقویت پیدا کند یا از طریق مدیریت درست و کاهش هزینه‌ها، میزان سوددهی افزایش پیدا کند.

 

استفاده از نوآوری و به ‌کارگیری مدیریت نوآوری چه مزایایی دارد؟

قاعدتاً هر چیزی که برای اولین‌ بار روی کار می‌آید، باید از لحاظ جنبه‌های مثبت و منفی مورد بررسی قرار بگیرد. مدیریت نوآوری نیز در این چارچوب می‌گنجد‌. یعنی قبل ‌از استفاده از این خدمت شما باید بررسی کنید که از چه طریقی می‌توانید از این روش مدیریتی به ‌نحو احسن بهره ببرید. بررسی مزایای مدیریت نوآوری به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که با به‌ کارگیری این مدیریت، چگونه می‌توانید مسیر پیشرفت را بر خود هموار کنید. بیایید با یکدیگر این مزایا را بررسی کنیم. 

 

·         بهبود روند بهره‌وری از امکانات و اختیارات موجود

·         پایین آوردن ریسک پروژه‌هایی که قرار است به ‌تازگی پیاده ‌سازی شوند

·         تضمین موفقیت در بازه زمانی بلند مدت

·         کاهش زمان به کارگیری ایده‌ها و ارائه خدمات

·         افزایش شانس موفقیت در بازار پر از رقیب

·         کاهش هزینه‌های درون سازمانی

·         افزایش درآمد

 

 

چرا ما برای پیشرفت به مدیریت نوآوری نیاز داریم؟

همه شما می‌دانید که در حال‌ حاضر برای جا نماندن از رقبا همه ما باید اقدامات گوناگونی را به انجام برسانیم. اگر صاحب کسب ‌و کار هستید و می‌خواهید که کسب‌ و کار خود را به پیشرفت برسانید، قطعاً درک می‌کنید که منظور ما چیست. روند فعالیت برای کسب درآمد در گذشته‌های دور با امروز بسیار متفاوت است. در حال‌ حاضر کسب تخصص در همه علوم ضروری است. در واقع بدون داشتن تخصص امکان پیشرفت وجود ندارد. فردی که قصد دارد تا یک کسب ‌و کار را راه بیندازد و از این طریق به پیشرفت‌های مد نظرش برسد، نیاز دارد از خدمات مدیریتی تخصصی بهره ببرد.

یکی از این خدمات، مدیریت نوآوری می‌باشد. مادامی که شما راه را برای ایده‌های نوآورانه باز بگذارید، به این ایده‌ها بال ‌و پر دهید و از آن‌ها بهره ببرید، مطمئن باشید که مسیر پیشرفت پیش روی شما هموار و قابل‌ دسترس خواهد بود. اما از طرف مقابل، اگر به‌ دنبال ایده‌های نوآورانه نباشید و تنها بر اساس چارچوب‌هایی که از پیش تعیین ‌شده‌اند پیش بروید، نمی‌توانید انتظار پیشرفت داشته باشید. تنها مسیر پیشرفتی که در این زمینه روبروی شماست، بررسی کار رقبا و ایده گیری از آن‌ها در زمان پیشرفت است. قاعدتاً در این شرایط شما باز هم نمی‌توانید انتظار بیشتر شدن درآمد خود را داشته باشید چون نفر اول در این زمینه نیستید. پس اگر به‌ دنبال پیشرفت و افزایش درآمد، هستید سعی کنید که بستر را برای ظهور ایده‌های نوآورانه فراهم کنید و خودتان نیز به ‌دنبال یادگیری مهارت مدیریت نوآوری باشید.

 

کلام آخر 

برای رسیدن به پیشرفت در دنیای امروز استفاده از برخی تخصص‌ها ضروری است. شما نمی‌توانید بدون یاد گرفتن هیچ ‌گونه تخصصی انتظار پیشرفت کسب ‌و کار خودتان را داشته باشید. با این کار تنها بیشتر از رقبایتان عقب می‌مانید و نمی‌توانید قله‌های پیشرفت را طی کنید. اگر به ‌دنبال یادگیری مدیریت نوآوری هستید و می‌خواهید که با بال‌ و پر دادن به ایده‌های نوآورانه‌ای که در سازمان شما وجود دارند به پیشرفت برسید، باید از افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک بخواهید. یک راه‌ حل ساده پیش روی شما، ارتباط گرفتن با کارشناسان متخصص الو بیزینس می‌باشد.

 

این کارشناسان، تخصص مثال ‌زدنی در رابطه با نحوه مدیریت نوآوری برای شما دارند و به شما کمک می‌کنند با توجه به اصول مدیریتی و تخصصی، به ‌راحتی مدیریت نوآورانه را یاد بگیرید و از آن برای پیشرفت کسب ‌و کار خود بهره ببرید. پس اگر به‌ دنبال مشاوره‌های تخصصی و در عین‌ حال مقرون‌ به‌ صرفه برای یادگیری این بخش از مدیریت هستید، می‌توانید با کارشناسان الو بیزینس ارتباط بگیرید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط