راهنمابلاگ

چگونه یک متخصص خوب استخدام کنیم؟

.

۱۴۰۲/۰۸/۱۴

مشاوره منابع انسانی

استخدام یک نیروی متخصص در هر کسب ‌و کاری از اهمیت خاص خودش برخوردار است. هیچ فرقی نمی‌کند که شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید؛ قاعدتاً برای پیدا کردن نیروی انسانی مناسب، متخصص و کارآمد، باید از فیلترهای گوناگونی بهره ببرید. هر چقدر این فیلترها به ‌صورت اصولی‌تری طراحی ‌شده باشند، شانس انتخاب متخصص خوب برای فعالیت در کسب ‌و کار شما بالاتر خواهد رفت. درست است که در دنیای امروز شما شاید به‌ سختی بتوانید نیروهای متخصص برای اهداف گوناگون پیدا کنید، اما با توجه به برخی فاکتورها، این روند برای شما آسان‌تر خواهد شد.

هر چه شما به فاکتورهای مهم در این زمینه بیشتر توجه داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید از میان افرادی که جویای کار هستند، نیروی متخصص مدنظر خودتان را پیدا کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید در عین سخت‌گیری برای پیدا کردن نیروی انسانی مناسب، واقع‌ بین باشید و به‌ هیچ ‌عنوان توقعات عجیب ‌و غریب از مراجعه ‌کنندگان نداشته باشید. شما با یک دید منطقی می‌توانید یک نیروی با استعداد و متخصص را استخدام کنید و در ادامه با کمک به او و شکوفا کردن استعدادهایش می‌توانید از ظرفیت های این نیروی متخصص نهایت استفاده را ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه استخدام یک متخصص خوب و مطمئن، تا انتهای محتوا همراه ما بمانید.

ما چه زمانی به استخدام یک متخصص خوب نیاز داریم؟

 

فاکتورهای گوناگون و متفاوتی وجود دارند که ممکن است باعث شوند تا شما حس کنید نیاز دارید تا از افراد متخصص بیشتری در کسب ‌و کار خود بهره ببرید. برای مثال فاکتورهای که در ادامه آورده شده‌اند، می‌توانند نشانه‌های نیاز به استخدام نیروی جدید باشند. 

 

·         گسترده‌تر کردن کسب‌ و کار

·         جبران نیروی کاسته شده به واسطه ترک کار

·         افزایش شکایات در مشتریان

·         عدم امکان دادن وقت استراحت و مرخصی به کارمندان

·         عدم انجام پروژه‌ها و خدمات سر زمان مقرر

·         احساس نیاز به یک فرد متخصص در زمینه خاص 

 

به ‌طور کلی هنگامی ‌که شما شاهد هر کدام از این موارد بودید، یا به‌ طور کلی حس کردید که می‌توانید با جذب نیروی متخصص خوب برای خود درآمد بیشتری کسب کنید، باید حتماً به سراغ جذب نیروی انسانی بروید تا بتوانید راحت‌تر به اهدافتان برسید. 

چگونه یک متخصص خوب استخدام کنیم؟

نوبتی هم باشد  نوبت به بررسی راه‌حل‌هایی میرسد که می‌توانند به شما کمک کنند تا یک متخصص خوب را استخدام کنید. به این نکته توجه داشته باشید که داشتن غرور بیش ‌از حد یا نگاه از بالا به پایین، هیچ‌گاه نمی‌تواند به شما کمک کند تا نیروی متخصص خود را استخدام کنید. شما باید سعی کنید که در عین حفظ رابطه حرفه‌ای، طوری با مراجعین خود رفتار کنید که آن‌ها احساس دلگرمی از شما بگیرند. در این شرایط حتی اگر از تخصص کافی نیز برخوردار نباشند، در صورت استخدام شدن تلاش میکنند تا به پیشرفت برسند. این موضوع می‌تواند به نفع کسب ‌و کار شما باشد. به ‌هر حال، اجازه دهید در ادامه فاکتورهایی را بررسی کنیم که می‌توانند در زمینه استخدام متخصص خوب به شما کمک کنند.

برنامه‌ریزی داشته باشید 

مهم‌ترین قدم برای استخدام متخصص خوب، این است که خود شما برای شروع این روند، برنامه‌ریزی داشته باشید. شما باید به ‌طور کلی شغل مورد نظر را شرح دهید تا بتوانید به مراجعان بفهمانید دقیقاً از آن‌ها چه می‌خواهید. این نکته، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر نیروی متخصص مدنظر خودتان را پیدا کنید و از پریدن به این شاخه و آن شاخه دوری کنید. علاوه‌ بر این موضوع، شما می‌توانید با نگارش یک استراتژی استخدامی به ‌صورت تأثیرگذارتر و اصولی‌تر، روند استخدام را پیش ببرید تا بتوانید سریع‌تر به نتیجه برسید. استفاده از چک لیست‌ها نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از میان مراجعین، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. توجه به این فاکتورها، علاوه‌ بر راحت‌تر کردن روند استخدام، به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نیروی متخصص خودتان را پیدا کنید.

برای استخدام متخصص خوب، یک‌راست به سراغ مصاحبه‌ حضوری نروید

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران کسب ‌و کار آن انجام می‌دهند، این است که برای استخدام متخصص خوب یک‌راست به سراغ مصاحبه حضوری می‌روند. این کار اشتباه است زیرا علاوه ‌بر هدر رفت زمان، می‌تواند تا حد بسیار زیادی شما را سردرگم و کلافه کند. بهتر است که در مرحله اولیه یک مصاحبه تلفنی از طریق تماس یا چت با متقاضیان شغلی داشته باشید. در این شرایط می‌توانید با بررسی رزومه‌‌ها، متقاضیانی که به درد کسب ‌و کار مدنظر شما نمی‌خورند را حذف کنید. اگر فرد مورد نظر شما از فیلتر اول رد شد و رزومه‌ی خوب و قابل‌ قبولی داشت، شما باید او را برای مصاحبه حضوری دعوت کنید. در این شرایط است که می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری به هدف خود برسید. 

به ظرفیت‌ها و استعدادهای فرد مراجعه‌ کننده توجه داشته باشید 

بعد از صحبت راجع‌ به مراحل قبل‌ از مصاحبه حضوری و فیلترهای اولیه، حال اجازه دهید برای شما بگوییم که در مصاحبه حضوری باید به چه فاکتورهایی توجه داشته باشید. برای استخدام یک متخصص خوب شما در مرحله اولیه باید ظرفیت‌ها و استعدادهای مراجعه ‌کننده را به‌ طور کامل بررسی کنید.

درست است که موفقیت‌های گذشته مراجعه کننده می‌تواند تأثیر زیادی در اعتماد شما داشته باشد، اما این موضوع را نیز در نظر بگیرید که شاید به واسطه نداشتن بستر مناسب، فرد نتوانسته به‌ خوبی از ظرفیت‌هایش بهره ببرد. پس شما به عنوان مدیر، نباید بنا را روی موفقیت‌های گذشته‌ی فرد بگذارید، بلکه باید سعی کنید به ظرفیت‌ها و استعدادهای او توجه کنید.

در روند استخدام متخصص خوب، سوالات دقیق و حساب ‌شده بپرسید

 

با توجه به نقشی که شما قصد دارید برای پر کردن آن به جذب نیرو بپردازید، نیاز به کسب اطلاعات دقیق دارید. برای کسب این اطلاعات و در نهایت استخدام متخصص خوب، شما باید سوالات خودتان را به‌ صورت کاملاً دقیق و واضح بپرسید. در عین حفظ رابطه صمیمی با فرد مراجعه کننده، سعی کنید تا اطلاعاتی که به آن‌ها نیاز دارید را بدست بیاورید و هر گونه خجالت و تعارف را کنار بگذارید.

خوب گوش کنید

از مهم‌ترین فاکتورهایی که شما هنگام استخدام متخصص خوب باید به آن توجه داشته باشید، خوب گوش دادن به صحبت‌های فرد مراجعه کننده می‌باشد. شما با خوب گوش دادن، می‌توانید اطلاعات بسیار مهم و تأثیرگذاری را دریافت کنید. برای مثال یکی از این فاکتورها امکان تشخیص میزان مهارت یا غرور کاذب فرد مراجعه کننده می‌باشد. بسیاری از مراجعه کنندگان به واسطه داشتن غرور کاذب، سعی میکنند خودشان را بزرگ‌تر از چیزی که هستند نشان دهند. شاید شما در مرحله اول گول بخورید و فرد مورد نظر را استخدام کنید، اما قاعدتاً حین کار متوجه عدم توانایی او خواهید شد. پس برای جلوگیری از بروز این اتفاق، سعی کنید که با دقت به صحبت‌های متقاضی گوش دهید تا متوجه شوید که آیا این شخص در حال لاف زدن است یا حقیقت را میگوید‌. در این شرایط است که می‌توانید راحت‌تر متخصص خوب مد نظرتان را پیدا کنید.

به یک ‌بار مصاحبه اکتفا نکنید

هیچ اشکالی ندارد که شما از متقاضی بخواهید تا در چند جلسه برای مصاحبه حضور پیدا کند. در این شرایط شما میتوانید متخصص خوب را راحت‌تر از میان گزینه‌های نهایی انتخاب کنید. در بسیاری از موارد، ممکن است که شما بین گزینه‌های نهایی دو به شک باشید و ندانید باید کدامیک از آن‌ها را برای نقش مورد نظرتان برگزینید. در این شرایط است که می‌توانید با برگزاری یک مصاحبه‌ دیگر راحت‌تر تصمیم بگیرید. این موضوع هیچ اشکالی ندارد که شما نیاز داشته باشید تا قبل ‌از استخدام، بیشتر نیروی مد نظرتان را بشناسید. 

آزمون‌های عملی را جدی بگیرید 

اگر قصد دارید تا برای فعالیت‌های عملی به جذب متخصص بپردازید، قاعدتاً باید آزمون‌های عملی را جدی بگیرید. با توجه به نقشی که قرار است به متقاضی مورد نظر ارائه شود، این فرد باید توانایی‌های قابل‌ قبولی داشته باشد. پس سعی کنید که قبل ‌از شروع روند استخدام، آزمون‌هایی را طراحی کنید که می‌توانند به شما کمک کنند از میان گزینه‌های موجود، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. این آزمون‌ها می‌توانند به ‌صورت های عملی یا کتبی باشند. در این شرایط شما بدون نیاز به صحبت با فرد مورد نظر یا بررسی میزان صداقت او، به اطلاعات کاربردی دست پیدا میکنید.

از دیگر متخصصان کسب و کار خود کمک بخواهید 

قاعدتاً شما با شبکه سازی راحت‌تر می‌توانید به هدفتان برسید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر یک متخصص خوب را پیدا کنید، کمک گرفتن از سایر متخصصینی می‌باشد که در کسب‌ و کار شما فعالیت دارند. اگر حس می‌کنید که کارمندانتان مورد اعتماد هستند و می‌توانند در روند استخدام نیروی متخصص خوب به شما کمک کنند، بهتر است که از آن‌ها کمک بخواهید. اما هیچ‌گاه دید پارتی بازی به این قضیه نداشته باشید و حتماً حتی از میان گزینه‌های معرفی‌ شده نیز با توجه به مصاحبات و آزمون‌ها منتخب، بهترین گزینه را انتخاب کنید. به طور کلی، اگر به صورت ضربتی به نیروی متخصص نیاز دارید، کمک گرفتن از کارمندان می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد.

 شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای استخدام متخصص خوب باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی است. فضای مجازی در حال ‌حاضر به یک دنیای بسیار بزرگ و گسترده تبدیل شده است و شما می‌توانید با داشتن فعالیت درست و اصولی در این فضا، مسیر پیشرفت را سریع‌تر پیش ببرید. در حال‌ حاضر بسیاری از افرادی که به ‌دنبال شغل مورد نظرشان هستند، در بستر فضای مجازی به ‌دنبال آگهی‌های استخدام می‌گردند. پس سعی کنید که آگهی‌های استخدام خود را در این فضا نیز منتشر کنید. طبق آمارهای موجود، حدوداً بالای 90 درصد افرادی که به‌ دنبال متخصص در زمینه خاصی هستند، روند استخدام خودشان از طریق شبکه‌های اجتماعی پیش میبرند. پس سعی کنید که به این آمار اعتماد کنید و با به اشتراک‌گذاری آگهی استخدام، شانس خود را برای استخدام نیروی متخصص خوب بالا ببرید.

چرا باید متخصص خوب استخدام کنیم؟

شما با استخدام یک متخصص خوب می‌توانید از مزایای بی‌شماری بهره ببرید. قاعدتاً خود شما به ‌عنوان یک متخصص می‌دانید که چرا در هر کسب‌ و کار نیاز است تا از افراد کاربلد و جدید کمک گرفته شود. اما علاوه‌‌ بر احساس نیاز، استخدام یک نیروی متخصص خوب می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیز دیگری نیز در روند کاری شما داشته باشد. اجازه دهید این موارد را بیشتر با هم بررسی کنیم. 

ورود یک استعداد تازه به کسب ‌و کار شما 

یکی از مهم‌ترین مزایای استخدام متخصص خوب، ورود یک ذهن جدید و نوآورانه به کسب ‌و کار شماست. اگر شما روند استخدام را به‌ خوبی پیش برده باشید و از میان گزینه‌های موجود بهترین آن‌ها انتخاب کرده باشید، قاعدتاً می‌توانید از ایده‌های شگفت ‌انگیز متخصصی که استخدام کرده‌اید نهایت استفاده را ببرید. همین موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در بهتر شدن شرایط کسب ‌و کار شما داشته باشد. 

پیشرفت کسب‌ و کار با استخدام متخصص خوب

 

پیشرفت کسب‌ و کار از دیگر مزایای استخدام متخصص خوب است. فرقی نمی‌کند که شما برای استخدام نقش جدیدی را در کسب‌ و کار خود انتخاب کرده‌اید یا به واسطه از دست دادن متخصص قبلی خود می‌خواهید به استخدام بپردازید، تحت هر شرایطی، یک متخصص خوب می‌تواند میزان پیشرفت کسب‌ و کار شما را بهبود ببخشد و نقش تعیین ‌کننده‌ای در بیشتر شدن درآمد شما داشته باشد. تمامی این فاکتورها وابسته به این است که شما انتخاب درستی داشته باشید.

مرتب‌تر شدن مسئولیت‌ها 

 

در هر کسب ‌و کار مسئولیت هایی وجود دارد و هر فرد به‌ صورت جداگانه باید این مسئولیت‌ها را بپذیرد. زمانی ‌که شما احساس کمبود یک نیروی خوب را می‌کنید یا نیاز به جایگزینی نیروهای خود دارید، حال‌ و هوای کسب ‌و کار شما ما اصلاً خوب نیست. اما یک متخصص خوب امکان این را دارد که بهم‌ریختگی‌های موجود در بیزینس شما را به ‌طور کامل برطرف کند و به شما کمک کند تا نظم و جان تازه‌ای به فعالیت‌های سازمانتان بدهید. همین موضوع می‌تواند آشفتگی‌های ذهنی شما و سازمانتان را به‌ طور کامل سروسامان دهد.

جمع‌بندی 

 

برای پیشرفت کسب ‌و کارها، استخدام متخصص خوب یک اقدام سخت ولی در عین ‌حال ضروری است. اگر شما نیز قصد دارید که به ‌عنوان یک مدیر نقش خود را به‌ خوبی ایفا کنید و با استخدام نیروی متخصص به هدفتان برسید، می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوران الو بیزینس، راحت‌تر روند انتخاب خودتان پیش ببرید. این مشاوران از تخصص کافی برخوردارند و می‌توانند راهنمای شما در زمینه استخدام متخصص خوب باشند. خدمات تخصصی در این زمینه می‌تواند در روند استخدام کمک کننده باشد.

 

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

منابع انسانی

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط