راهنمابلاگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟

.

۱۴۰۲/۰۹/۲۸

فضای مجازی در حال‌ حاضر به یک دنیای بسیار گسترده تبدیل شده‌ است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها تلاش کنند از این بستر برای پیشرفت خودشان بهره ببرند. در واقع می‌توان گفت که در دنیای امروز بدون توجه به فضای مجازی، نمی‌توان به‌ خوبی از تبلیغات بهره برد و به فروش محصولات و ارائه خدمات پرداخت. یکی از روش‌هایی که می‌تواند در بستر فضای مجازی به تبلیغات شما کمک کند، ایمیل مارکتینگ می‌باشد. ایمیل به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابزار‌های بازاریابی آنلاین شناخته می‌شود که می‌تواند به شما کمک کند تا تبلیغات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر کنید.

همان‌ طور که همه شما می‌دانید، ایمیل سال‌های زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما روند ایمیل مارکتینگ در سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی را به خود دیده‌ است. این تفاوت‌ها در جهت بهینه‌تر شدن روند استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌باشند. در صورت استفاده درست و اصولی، این اقدام تبلیغاتی می‌تواند بازگشت سرمایه شگفت انگیزی را با خود برای شما به همراه داشته باشد. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر در این رابطه بدانید، حتماً تا انتهای محتوا همراه ما بمانید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

قبل از صحبت راجع‌ به ویژگی‌ها و مزایای این اقدام تبلیغاتی، اجازه دهید که برای شما بگوییم که اصلاً ایمیل مارکتینگ چیست و چه اقدامی می‌تواند در زمینه مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی قرار بگیرد. ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ابزاری همه‌گیر برای ارسال پیام به مشتریان و جامعه هدف برای جذب آن‌ها. شما می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای جذب مشتریان قدیمی یا همچنین جذب مشتریان جدید بهره ببرید. این‌ که شما می‌خواهید چه چیزی را در ایمیل مارکتینگ برای مخاطبین بفرستید به کسب ‌و کار خودتان و برنامه‌ریزی‌های شما بستگی دارد. برای مثال محتوایی که شما برای مشتریانتان ارسال می‌کنید، می‌تواند در برگیرنده اطلاعات، تبلیغات، پیشنهادات جذاب و... باشد. این روش یک روش بسیار قدرتمند بازاریابی است که می‌تواند به شما کمک کند به پیشرفت برسید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ایمیل مارکتینگ اصول مخصوص به خودش را دارد و شما برای شروع این اقدام باید روی این اصول پای‌بند باشید. 

 

بررسی اصول ایمیل مارکتینگ 

بررسی اصول و استراتژی‌های تأثیرگذاری ایمیل مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد تا به صورت هدفمند از این خدمت نهایت استفاده را ببرید. اجازه دهید در ادامه برای شما اصولی را نام ببریم که حتماً برای استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ باید به آن‌ها توجه داشته باشید. 

 

 

جامعه هدف خود را لیست کنید 

شما زمانی می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای پیشرفت خود بهره ببرید که یک جامعه هدف از پیش تعیین شده داشته باشید. جامعه هدف شما می‌تواند شامل مشتریان قدیمی یا مشتریان جدیدی باشد که به احتمال زیاد به استفاده از خدمات و محصولات شما نیاز دارند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر هدف شما رویکرد ریتارگتینگ یعنی جذب دوباره مشتریان قدیمی است، باید یکسری اصول را برای نگارش ایمیل خود انتخاب کنید و اگر می‌خواهید به جذب افراد جدید بپردازید، باید روش‌های دیگری را برگزینید. به طور کلی ساختار ایمیل ها نیز با توجه به هدف شما از ارسال ایمیل تغییر می‌کند. 

 

 

ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی 

از دیگر اصول تأثیرگذار در ایمیل مارکتینگ ما می‌توانیم به ایجاد کمپین های تبلیغاتی اشاره کنیم. شما می‌توانید با ایجاد کمپین‌ها و با اقدامات تبلیغاتی در مناسبت‌های گوناگون یا فصول متفاوت، توجه افراد بیشتری را به سمت خودتان جذب کنید. 

 

 

به استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ توجه داشته باشید

استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ شامل نحوه نگارش ایمیل‌ها با توجه به هدف مورد نظر می‌باشد. شما می‌توانید با ارائه خبرنامه ها، اطلاع رسانی، ارائه پیشنهادهای ویژه و با اتوماسیون درست به جذب مخاطبین بپردازید. هر کدام از این استراتژی‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و می‌توانند به‌ نحوی به جذب مشتریان کمک کنند. برای مثال خبرنامه ها می‌توانند میزان بازدید سایت شما را بالا نگه دارند. اطلاع‌رسانی‌ها امکان این را دارند که به مشتریان شما کمک کنند از تغییرات مثبت سایت شما آگاه شوند و در صورت رضایت، از خدمات شما بهره ببرند. ارائه پیشنهادات ویژه نیز می‌تواند شامل ارسال کدهای تخفیف، جشنواره ها و... باشد. اتوماسیون نیز شامل برنامه‌ریزی‌هایی می‌باشد که به‌ صورت پله به پله تلاش دارد تا مخاطب را متقاعد کند که از یکسری خدمات یا محصولات شما بهره بگیرد.

 

 

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

در گیرودار صحبت در رابطه با لزوم استفاده از ایمیل مارکتینگ و نکات اصولی که باید هنگام استفاده از این خدمت به آن‌ها توجه داشته باشید، بد نیست که برای شما در رابطه با تاریخچه این روش مارکتینگ صحبتی داشته باشیم. ایمیل یکی از قدیمی‌ترین بسترهای ارتباطی اینترنتی میان انسان‌ها است. برای اولین بار 41 سال پیش بود که گری توئرک توانست یک ایمیل را برای حدود 400 نفر از مشتریان یک سازمان ارسال کند. بعد از ارسال ایمیل تبلیغاتی، از میان این 400 نفر مشتری، حدود 13 میلیون دلار محصول فروش رفت‌‌‌‌.

همین نکته باعث شد تا ایمیل مارکتینگ جایگاهی ویژه‌ای در میان فروشندگان محصولات یا ارائه کنندگان خدمات پیدا کند. تقریباً در دهه 1990 تا 2000 بود که اینترنت در میان قشر گسترده‌ای از جوامع فراگیر شد و همین موضوع باعث شد سبک زندگی مردم نیز دست خوش تغییرات زیادی شود. در همان زمان بود که Hotmail به‌ عنوان اولین سرویس ایمیل فعالیت خود را شروع کرد و از این طریق به کسب ‌و کارها کمک کرد تا با استفاده از ایمیل مارکتینگ به پیشرفت برسند. از آن زمان به بعد بود که با توجه به اهمیت ایمیل مارکتینگ، روند استفاده از این خدمت دست‌خوش تغییرات زیادی شد. 

 

 

بررسی مراحل ایمیل مارکتینگ 

علاوه بر توجه به اصولی که پیش‌تر برای شما گفتیم، برای شروع ایمیل مارکتینگ شما باید مراحلی را پشت سر بگذارید. هر چقدر این مراحل را با دقت و توجه بیشتری پشتسر بگذارید، احتمال موفقیت اقدام شما در زمینه ایمیل مارکتینگ بالاتر خواهد رفت. بیایید با یکدیگر در ادامه این مراحل را به طور کامل بررسی کنیم. 

 

 

ایجاد استراتژی 

در مرحله اولیه برای ایمیل مارکتینگ شما باید استراتژی ایجاد کنید. به طور کلی ممکن است که ایمیل مارکتینگ برای اهداف گوناگونی صورت بگیرد‌. شما باید با توجه به این اهداف یک استراتژی مناسب بسازید. برای مثال برخی از مهم‌ترین اهداف ایمیل مارکتینگ شامل افزایش ترافیک سایت، شناختن مشتریان جدید، فروش بیشتر، حفظ مشتریان قدیمی از طریق پاداش، یا بهبود کیفیت پایگاه داده می‌باشد. شما باید با توجه به هر کدام از این هدف‌ها یک استراتژی مناسب و در خور پیاده سازی کنید تا بتوانید با استفاده از آن، راحت‌تر به جذب مخاطبین بپردازد

 

 

ساخت لیست ایمیل 

در مرحله بعدی از ایمیل مارکتینگ هنگامی‌ که شما استراتژی خودتان را چیدید، باید براساس آن استراتژی یک لیست ایمیل بگیرید‌. برای مثال اگر به‌ دنبال تثبیت وفاداری مشتریان قدیمی هستید یا می‌خواهید آن‌ها را تشویق کنید، قاعدتاً لیست شما باید شامل آدرس ایمیل هایی باشد که قبلاً از شما خرید کرده‌اند. همچنین اگر به‌ دنبال جذب مشتریان جدید هستید و می‌خواهید که کسب و کار خودتان را گسترده‌تر کنید، باید به دنبال جامعه آماری باشید که تا به‌ حال از شما خرید نکرده‌اند اما به احتمال زیاد، به خدمات و محصولات شما نیاز خواهند داشت. 

 

 

بهره‌وری از یک سرویس مناسب 

برای این که شما بتوانید به خوبی از خدمات ایمیل مارکتینگ بهره ببرید، باید سرویس خدماتی مناسبی را انتخاب کنید. شرکت‌ها و همچنین مؤسسات گوناگونی وجود دارند که در این زمینه به مشتریان خدمات رسانی می‌کنند. شرکت و مؤسسه‌ای که شما انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌هایی مثل اعتبار، کاربر پسند بودن، جامعیت خدمات، امکان آنالیز کامل و همه‌جانبه و .. را داشته باشد. در این شرایط است که شما می‌توانید با خیال راحت از سرویس ارائه‌ شده نهایت استفاده را ببرند. 

 

 

طراحی و نگارش ایمیل 

در قدم بعدی هنگامی که سرویس خدمات دهنده‌ خود را انتخاب کرده‌اید، باید ایمیل خودتان را طراحی کنید. ایمیل‌ها می‌توانند هم از طریق نگارشی و هم از طریق بصری جذاب باشند. علاوه بر توجه به فاکتورهای نگارشی و بصری، با توجه به استراتژی که انتخاب کرده‌اید، باید به فاکتورهای گوناگونی توجه داشته باشید‌. برای مثال اگر به دنبال قانع کردن مشتریان جدید برای استفاده از خدمات خود هستید یا می‌خواهید مشتریان قدیمی خودتان را قانع کنید تا از خدمات شما بهره ببرند، باید یک حالت کال تو اکشن به محتوای خود بدهید. از طرف دیگر اگر به‌ دنبال معرفی جشنواره‌ها یا ارائه‌ی برخی تخفیفات هیجان‌انگیز هستید، باید انرژی ایمیل خودتان را بالا ببرید و سعی کنید با هیجان بخشیدن به آن، احساس مثبت را در مخاطبین خودتان ایجاد کنید.

 

 

طراحی اتوماسیون 

اتوماسیون برای ایمیل مارکتینگ بسیار ضروری و مهم می‌باشد. با طراحی یک اتوماسیون مناسب ایمیل‌ها در ساعت مقرر شده و با توجه به اقداماتی که مشتریان شما انجام می‌دهند، برای آن‌ها ارسال می‌شود. این موضوع می‌تواند میزان تأثیرگذاری ایمیل های شما را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. اتوماسیون ها توسط خدمات‌ دهندگانی که سرویس ایمیل را به شما ارائه می‌دهند قابل تنظیم می‌باشد. 

 

 

آنالیز داده‌ها 

در دنیای امروز آنالیز در هر زمینه‌ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. بعد از اینکه شما ایمیل‌های خودتان را ارسال کردید، باید میزان تأثیرگذاری آن‌ها را بررسی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز، تغییراتی در ایمیل خود ایجاد کنید تا میزان تاثیرگذاری آن را بیشتر کنید. شما باید با استفاده از آنالیز داده‌ها به اطلاعاتی مثل گزارش تحویل، نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک توجه داشته باشید. سعی کنید که حتماً برای آنالیز داده‌ها از افراد متخصص کمک بخواهید تا بتوانید با اقدامات اصولی، میزان تأثیرگذاری ایمیل خود را بیشتر کنید.

 

 

 

مزایای ایمیل مارکتینگ 

ایمیل مارکتینگ جزو آن دسته از اقداماتی است که می‌تواند مزایای بی‌شماری با خود برای شما به‌ همراه داشته باشد. اجازه دهید در ادامه برخی از این مزایا را برای شما نام ببریم.

 

·         بازگشت سرمایه خوب یکی از مهم‌ترین مزایای ایمیل مارکتینگ می‌باشد. شما با استفاده درست از خدمات ایمیل مارکتینگ می‌توانید مطمئن باشید که سرمایه‌ای که برای استفاده از این خدمات خرج کرده‌اید، به ‌سرعت بازخواهد گشت.

·         ایمیل مارکتینگ به‌ عنوان یکی از اثربخش‌ترین و سرعتی‌ترین اقدامات تبلیغاتی شناخته می‌شود. طبق اطلاعات موجود در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی، این روش می‌تواند اثربخشی آنی و مناسبی داشته باشد. 

·         ایمیل‌هایی که شما ارسال می‌کنید ماندگاری طولانی مدتی دارند و همین موضوع می‌تواند به کاربران کمک کند تا ایمیل های شما را نگه دارند تا بتوانند در صورت نیاز از آن‌ها بهره ببرند.

·         ایمیل‌ها یک راه ارتباطی دوطرفه دارند و همین موضوع به کاربران کمک می‌کند تا در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام، از طریق ایمیل با شما ارتباط بگیرند. 

·         ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های تبلیغاتی مقرون به‌ صرفه و سریعی می‌باشد که می‌تواند به شما کمک کند با یک هزینه بسیار معقول، تبلیغات خود را انجام دهید.

·         با استفاده از ایمیل مارکتینگ، شما امکان این را دارید که رفتار مشتریان بعد از ارسال ایمیل را تحلیل کنید یا به عبارتی دیگر به آنالیز داده‌ها بپردازید.

·         شما با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانید بسترهای متفاوت فعالیت خود را به یکدیگر بسط دهید. برای مثال اگر در اینستاگرام، تلگرام یا هر بستر دیگری فعالیت دارید، می‌توانید با انتشار لینک خود در ایمیل، جامعه آماری بیشتری به سمت خودتان جذب کنید‌.

·         ایمیل مارکتینگ امکان این را به شما میدهد که در یک ایمیل خلاصه شده اما کاربردی به صورت کامل برای مخاطبین خود بیان کنید که از آن‌ها چه می‌خواهید. این موضوع باعث می‌شود تا در ادامه نرخ تبدیل شما تا حد بسیار زیادی بالا برود. 

·         منعطف بودن از دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ است. با استفاده از ایمیل مارکتینگ شما امکان این را دارید که محتواهای گوناگونی را مورد استفاده قرار دهید. همین موضوع می‌تواند میزان تأثیرگذاری ایمیل شما را بالا ببرد. 

·         شما برای شروع ایمیل مارکتینگ نیازی به هیچ‌ گونه اقدام خاصی ندارید و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت کاملاً آسان روند تبلیغات خود از طریق ایمیل را شروع کنید.

 

جمع‌بندی 

ما در این مقاله سعی کردیم برای شما به‌ طور کامل راجع‌ به ایمیل مارکتینگ و مزایای این اقدام صحبت کنیم. به‌ طور کلی شما می‌توانید با توجه به نکاتی که گفته شد، میزان تأثیرگذاری ایمیل‌های خودتان را افزایش دهید. سعی کنید که با مشتری صاف‌ و صادق باشید و به‌ صورت کاملاً واضح و شفاف خواسته خودتان را بیان کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به هدف خود برسید. اگر برای استفاده از خدمات ایمیل مارکتینگ به مشاوره نیاز دارید و علاقه‌مندید تا به‌ صورت اصولی این مسیر را شروع کنید، می‌توانید با ارتباط گرفتن با مشاورین الو بیزینس، به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی از ایده‌های تخصصی در این زمینه بهره ببرید.

پرسش و پاسخ

ثبت پرسش جدید

.

با یک مشاور صحبت کن

دیجیتال مارکتینگ

.

دریافت مشاوره

.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشاورین مرتبط

مطالب مرتبط